۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۵

مهر گزارش می‌دهد؛

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

خبر انتقال سامانه «تاد» به سرزمین های اشغالی مهر تاییدی بر ناکارآمدی سامانه های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های ایرانی است.

خبرگزاری مهر - گروه سیاست: انتقال سامانه «تاد» به رژیم صهیونیستی یکی از اخباری است که در روزهای اخیر و بعد از عملیات موفق وعده صادق ۲ در رسانه‌های غربی و صهیونیستی انعکاس پیدا کرده است. در این‌باره یک مقام آمریکایی به تایمز اسرائیل گفته بود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال بررسی انتقال سامانه دفاع هوایی «تاد» به رژیم صهیونیستی است، اما هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است ولی وزارت دفاع آمریکا یکشنبه این خبر را بطور رسمی تأیید کرد.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

البته پیش از این نیز گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده بود که ادعا می‌کردند آمریکا قصد دارد این سامانه ضد موشک بالستیک را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کند و همچنین نیروهای آمریکایی را برای اجرا و راه اندازی آن به فلسطین اشغالی اعزام کند.

اعتراف به شکست سامانه‌های دفاعی موشکی در برابر ایران

انتشار اخبار انتقال سامانه «تاد» به رژیم صهیونیستی در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو بارها مدعی شده بود که به تنهایی می‌توانند از خود دفاع کنند و در جریان نشست کابینه امنیتی این رژیم بعد از حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق و شهادت شهید زاهدی و چند مقام عالی رتبه نظامی کشورمان در این اقدام تروریستی و در زمانی که مقامات ایران سخن از انتقام می‌گفتند او که تا آن زمان طعم پاسخ مستقیم ایران را نچشیده بود، بدون پذیرش مسئولیت حمله به سرکنسولگری کشورمان گفت: «ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و بر اساس همین اصل ساده عمل خواهیم کرد که هرکس به ما آسیب برساند یا قصد آسیب رساندن به ما را داشته باشد، به او آسیب خواهیم زد.»

یکی از خبرنگاران معروف رژیم صهیونیستی، نیز استقرار و فعال شدن سامانه‌های دفاعی آمریکا در فلسطین اشغالی را حاوی پیام منفی برای رژیم صهیونیستی و افکار عمومی این رژیم دانست. باراک راوید، خبرنگار صهیونیست در واکنش به فعال شدن سامانه پدافندی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در صفحه «ایکس» خود نوشت که این رویداد نشان دهنده وابسته بودن تل‌آویو است.

راوید نوشت: فعال سازی سیستم پدافند موشکی آمریکا در رژیم صهیونیستی به همراه اپراتورها، نشانه عدول از اصول پیشین مدنظر نتانیاهو بود که مدعی بود رژیم صهیونیستی قادر است به تنهایی از خود دفاع کند. این مسئله نشانگر استحکام روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است، اما در عین حال بیانگر عمق وابستگی به آمریکا است.

کانال تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که برای اولین بار، نظامیان آمریکایی، باتری و سکوهای پدافند آمریکا را برای رهگیری موشک‌های بالستیک در داخل اراضی فلسطین اشغالی راه اندازی و فعال می‌کنند. این اخبار مهر تأییدی بر ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در برابر قدرت تهاجمی و موشکی محور مقاومت با محوریت ایران اسلامی است، اما باید توجه داشت که این اخبار موضوع جدیدی را مطرح نمی‌کند و آمریکا در حال حاضر نیز طیف گسترده‌ای از سامانه‌های دفاع موشکی، از جمله سامانه پاتریوت، را در خاورمیانه و اروپا مستقر کرده‌اند و مقامات آمریکایی ماه‌هاست که درباره انواع سامانه‌های دفاع هوایی که باید در منطقه مستقر شوند و مکان دقیق آن‌ها بحث می‌کنند.

ناکامی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی

فیلم‌های منتشر شده از سرزمین‌های اشغالی بعد از عملیات نیروی هوا فضای سپاه نشان می‌دهد که عملکرد موشک‌های ایران موفقیت بوده و این موفقیت درحالی به دست آمد که سامانه‌های پدافندی چند لایه‌ای در داخل سرزمین‌های اشغالی و بیرون از آن با همراهی آمریکا و دیگر متحدانش مقابل این موشک‌ها قرار داشتند و انتشار تصاویر شلیک سامانه‌های موشکی ارتش آمریکا برای مقابله با موشک‌های ایران مهر تأییدی بر مشارکت سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا و انگلیس به همراه هواپیماهای بسیار پیشرفته جنگی در دفاع در برابر حمله موشکی ایران است. طبق گزارش پایگاه هیل، وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد «دو کشتی نیروی دریایی آمریکا یعنی «یو اس اس بالکلی» و «یو اس اس کول» حدود دوازده موشک رهگیر به سمت موشک‌های شلیک‌شده به سمت رژیم صهیونیستی پرتاب کرده‌اند.» و انتشار تصاویر برخورد موشک‌های شلیک شده از ایران در پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی نشانه شکست سامانه‌های پدافندی ضدموشکی بسیاری پیشرفته و گران قیمت آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی اعم از «گنبد آهنین» «پیکان یا آرو» و «فلاخن داوود» است.

رژیم صهیونیستی که همواره مدعی برخورداری از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی جهان بود اما این سامانه‌های پدافند موشکی چند لایه، با وجود پشتیبانی تمام عیار پدافندی آمریکا و انگلیس نتوانست در برابر بخشی از توانمندی موشکی کشورمان کاری از پیش ببرد و رژیم صهیونیستی و غرب ناچار شدند مقابل حمله موشکی ایران، دست‌های خود را به نشانه ناتوانی بالا ببرند. این در حالی است که همانگونه که سردار حاجی زاده و بسیاری از متخصصان و کارشناسان نظامی همواره به آن اذعان داشته‌اند هیچ کشوری آخرین و پیشرفته‌ترین دستاورد نظامی خود را رونمایی نمی‌کند و موشک هایپرسونیک فتاح و موشک‌های پیشرفته و راهبردی خیبرشکن و عماد که سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی را به زانو درآورد، قطعاً آخرین دستاورد موشکی ایران در حوزه نبرد با سامانه‌های دفاع موشکی و دفاع از اهداف کشورمان نیست و به طور قطع ایران در حوزه موشکی و برای دفاع از اهداف خود و پشیمان ساختن دشمن دست پرتری دارد.

«هایپرسونیک» رمز شکست سامانه‌های پدافندی اسرائیل

اعلام اصابت بیش از ۹۰ درصدی موشک‌های ایرانی در عملیات وعده صادق دو که با اعتراف رسانه‌ها و کارشناسان نظامی اسرائیلی و غربی همراه بود بر افسانه سپر آهنین و سامانه‌های چند لایه موشکی رژیم صهیونیستی پایان داد.

در همان روزهای ابتدایی بعد از عملیات وعده صادق بود که یک رسانه عبری زبان عنوان کرد که «بیش از ۲۰۰ موشک در کمتر از ۱۰ دقیقه به اسرائیل رسیدند.» شاید بتوان دلیل اصلی پیروزی عملیات موشکی سپاه در «وعده صادق ۲» را استفاده از موشک‌های هایپرسونیک برای اولین بار دانست.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

موشک هایپرسونیک «فتاح» اولین بار در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور فرماندهان سپاه و رئیس جمهور شهید، شهید سید ابراهیم رئیسی رونمایی شد.

این موشک بالستیک که به همت متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شد، قابلیت‌های تاکتیکی متنوعی مانند پیشران سوخت جامد، نازل متحرک مرحله دوم و انجام مانور در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی را دارد.

موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد و به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت کند.

موشک فتاح، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضد موشک‌هایی ساخته شده است.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

آبان ماه سال گذشته، در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، از موشک «هایپرسونیک فتاح ۲» رونمایی شد. سرعت چند برابر صوت، حرکت به صورت گلایدر و عبور از سامانه‌های ضدموشکی از ویژگی‌های فتاح ۲ عنوان شده است.

قابلیت عبور از تمامی سامانه‌های سپر موشکی و قابلیت پنهان کاری و عبور از سامانه‌های راداری از دیگر ویژگی‌های این موشک بالستیک است.

در ادامه برای مشخص شدن کار بزرگ نیروهای مسلح کشورمان در عملیات وعده صادق ۱ و ۲ به جزئیاتی از سامانه‌های پدافند هوایی چندلایه‌ای رژیم صهیونیستی پرداخته‌ایم.

رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته، به شکل قابل توجهی پدافند هوایی خود را مدرنیزه کرده و سامانه‌های جدیدی را برای رهگیری موشک‌های بالستیک پرتاب شده از فواصل مختلف، به کار گرفته است که مهمترین آنها را در ادامه آورده‌ایم.

«آرو» یا «پیکان»

سامانه‌های موشکی و رهگیرهای دوربرد Arrow-2 و Arrow-3 که توسط رژیم صهیونیستی با در نظر گرفتن تهدید موشکی ایران ساخته شده‌اند، به ترتیب برای مقابله با تهدیدات در داخل و خارج از جو طراحی شده‌اند. این سامانه در ارتفاعی عمل می‌کند که امکان پراکندگی ایمن هر کلاهک غیر متعارف را فراهم می‌کند.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

صنایع هوافضای دولتی رژیم صهیونیستی پیمانکار اصلی این پروژه است، در حالی که شرکت بوئینگ آمریکا در تولید رهگیرها مشارکت دارد.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

«فلاخن داود»

رژیم صهیونیستی سامانه دیگری به نام «فلاخن داوود» دارد که در سال ۲۰۱۷ با هدف رهگیری پرتابه‌های میان برد و دوربرد به خدمت گرفته شد.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

«فلاخن داوود»، محصول مشترک شرکت «رافائل» و شرکت «رایتیون تکنولوجیز» مستقر در آمریکا، برای پر کردن شکاف موجود میان دو سامانه «گنبد آهنین» و سیستم ضد موشکی پیشرفته‌تر موسوم به «آرو» (پیکان) طراحی شده است.

این سامانه ضد موشکی همچنین قادر به شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادها در محدوده ۲۰۰ کیلومتر بوده و برای ساقط کردن موشک‌های بالستیک از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری طراحی شده است.

«گنبد آهنین»

سامانه «گنبد آهنین»، فعال‌ترین و معروف‌ترین سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی است که از سال ۲۰۱۱، هزاران موشک شلیک شده توسط گروه‌های فلسطینی در غزه را رهگیری کرده است.

به رغم این واقعیت که گنبد آهنین برای موشک‌های کوتاه برد و پهپادها از ۴ کیلومتر تا ۷۰ کیلومتر طراحی شده، اما همچنان یکی از سامانه‌های پیشرفته پدافند موشکی است که رژیم صهیونیستی در اختیار دارد.

ورود سامانه «تاد» به اسرائیل و اعتراف به شکست گنبدآهنین

سامانه دفاع هوایی کوتاه برد گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط حماس در غزه ساخته شده است.

این سیستم توسط سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل با حمایت ایالات متحده توسعه یافت و در سال ۲۰۱۱ عملیاتی شد. هر واحد یدک‌کش کامیون، موشک‌های هدایت شونده راداری را برای منفجر کردن تهدیدات کوتاه‌برد مانند راکت، خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین در هوا شلیک می‌کند.

یک نسخه دریایی از گنبد آهنین برای محافظت از کشتی‌ها و دارایی‌های مستقر در دریا در سال ۲۰۱۷ به کار گرفته شد. این سیستم تعیین می‌کند که آیا موشک در مسیر اصابت به یک منطقه پرجمعیت است یا خیر. در غیر این صورت، موشک نادیده گرفته می‌شود و اجازه داده می‌شود که بی ضرر فرود بیاید.

گنبد آهنین در ابتدا به عنوان پوششی به اندازه شهر در برابر راکت‌هایی با برد بین ۴ تا ۷۰ کیلومتر اعلام شد، اما کارشناسان می‌گویند که از آن زمان این پوشش گسترش یافته است. این سامانه از رادارهایی استفاده می‌کند که می‌تواند تشخیص بدهد کدام راکت ممکن است به جایی اصابت کند که در آنجا ساخت‌وساز وجود دارد و کدام راکت در مناطق خالی از سکنه فرود خواهد آمد.

در زمانی که «گنبد آهنین»، یک راکت را به عنوان تهدید شناسایی می‌کند، به سمت آن دو موشک «تامیر» شلیک می‌کند. «تامیر» در زبان عبری به معنای موشک‌هایی است که موشک‌های دیگر را در بین راه هدف قرار می‌دهند. «گنبد آهنین» به شکلی طراحی شده که در همه شرایط آب‌وهوایی فعال باشد و کار کند.

بر اساس تخمین مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، هزینه هر کدام از پایگاه‌های پرتاب موشک برای اسرائیل، ۱۰۰ میلیون دلار است.

کد خبر 6255036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      3 2
      حالا واسه پهپادهای ۱۰۰۰ دلاری تاد شلیک میکنه؟؟؟
    • ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      6 1
      این سامانه ها هم در برابر سلاحهای ایران بدون اثر خواهد شد و مرگ رژیم صهیونسیتی به زودی رقم زده خواهد شد
    • سجاد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      7 0
      درود .آمریکا اسراییل و دیگر جنایتکاران از جمله داعش رو درست میکنه و میسازدشون و جنگ افزار بهشون میده تا پول و دلار در بیاره از خون مردم بی گناه .آمریکا یک خون آشامه که با خون کودکان و مردم بیگناه زنده مونده .یک ضحاک مار بدوش در جلد دولتی دموکراسی
    • ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      اسقاطیل داره پیشنهادات ارائه شده اجرا میکنه و سلاح هایش زمین میزاره البته تبدیل به احسن
    • داوود نعمتی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      باید هزینه ی حمایت امریکا از اسراییل ببریم بالا،، ۱۰۰٪ امریکا به این امید که ایران نیروهای امریکایی هدف قرار نمیده میخاد برای اسراییل سپر دفاع موشکی درست کنه،، ۱۰۰۰۰۰۰۰٪ باید امریکایی ها هدف قرار بدیم، هم خودشون هم سامانه هاشونو اگر اسراییل غلطی ازش سر زد درود بر ایران ایرانی حزب خدا سردار دلها حاج
    • حسن IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      تا کجا میخواهید پیش بروید؟چقدر سامانه ضدموشکی میخواهید فعال کنید؟اصلا با این بساط اصلا آرامشی برایتان باقی میماند؟حق ملت فلسطین و جاهایی که به ناحق غصب کردین را به رسمیت بشناسید.
    • آرش ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      آدم تعجب میکنه چطور رسانه های داخلی به این راحتی و برای چندمین بار و )همواره(به دام عملیات روانی آمریکا و اسرائیل میافتند و هر انچه هدف اونها از انتشار اخبار مختلف هست رو پوشش میدن و به اونها در جنگ روانی که راه انداختند کمک میکنند؟؟چرا قبل از انتشار خبر یه نگاهی به آرشیوهای موجود نمیندازید؟؟